Direktlänk till inlägg 13 november 2016

SLÄKTFORSKNING...

Av Annica - 13 november 2016 10:49

...är ju för himla kul. Igår och idag är det gratis att forska i alla kyrkböcker. Passa på!!!!!


www.arkivdigital.se


Så jag satt nog en sex timmar igår..och antagligen lika många blir det idag. Igår så trodde jag att jag hållt på i en kvart ungefär..Men det visade sig att det var 3 timmar. Tiden fullkomligt flyger iväg när man följer en person genom ett antal kyrkböcker. Dels tar det ju tid att hitta personen i varje bok, men sen blir man ju helt uppslukad av all information. Hur och var de levde...och kommentarer vid husförhören.


Min morfars mor, Hilda, var först gift med Martin. De fick 4 barn tillsammans. Sen fick Martin lungsot och dog bara 30 år gammal. Då steg en äldre bror in, Axel Robert, och gifte sig med änkan. De fick sen 3 barn tillsammans, varav min morfar var en av dem. Han föddes 24/2 1911.


Martin och Axel hade dock inte varit några duvungar i sin ungdom. 1899 rånade de en posttransport på pengar. Brutalt var det, men ingen skadades allvarligt. Martin dömdes som medhjälpare och fick 6 månaders fängelse samt 1 års omyndigförklaring. Axel däremot ansågs vara huvudmannen och dömdes till 4 års straffarbete. De avtjänade sina straff på Nya Varvets Centralfängelse i Göteborg. Han blev frigiven 5 maj 1903. Jag har en kopia på frigivningspappret. Men bild och olika kännetecken. Ljust hår, ljusa mustascher, blå ögon, rak spetsig näsa, ordinär kroppsbyggnad, blek, 179 cm lång, vänstra handens pekfinger avhugget och ett ärr vid vänster tinning.


Förstår ni att man blir beroende av sånt här. Älskar att få veta gamla saker. Sen har jag ju också luskat ut var en del bodde. På både mormor och morfars sida rörde de sig runt Vetlanda. I Myresjö, Gunnarshult Håkansgård bodde de många år i generationer. Har meddelat syrran att jag gärna vill åka dit och kolla på huset.


Ett hus som jag kollat på och faktiskt även fått gå in i är huset där mormors morfar bodde 1890. Katteryds Södregård Nr 1, Björköby. Han arbetade som rättare där. En slags förman. Huset som nu ägs av de som äger gården har stått obebott i många långa år. Vedspis och allt fanns kvar. En häftig känsla att få stiga in där. Tog massor av kort naturligtvis...


Nu har jag inte tid att skriva mer.... Nya upptäcktsfärder är på G...


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 22 september 2019 13:31

...PÅ TIDEN att jag tar upp mina försök till blogg igen. Eller? Var några år sen sist. Och livet har ju förändrats en hel del.  Bor numera i Kortedala tillsammans med gammeltanten Stina, som förövrigt fyller 18 år på tisdag. Findus har blivit adopt...

Av Annica - 24 januari 2017 09:56


    Nu har Stina fått en tid hos Veterinär Gustaf på Lerums Djurklinik. Fredag 14.30. Då ska han kolla upp Stinas knöl, ta en massa prover m.m. Jag vet inte hur mycket pengar Änglakatten fått in hittills. Men jag vet med säkerhet att, skulle det...

Av Annica - 22 januari 2017 11:15


  Min lilla älskade skrutta! Snart 16 år. I över 15 år har vi gått sida vid sida. En familjemedlem lika viktig som resten av familjen. Därför blev jag nu förtvivlad när jag, för en vecka sedan, hittade en knöl vid en av hennes spenar. Ser inte bra...

Av Annica - 5 januari 2017 17:10

  Så har det nu kommit några snöflingor även till Göteborg. Vackert..men livsfarligt. Jädrans halt ute alltså. Känner mig som jag har skitit ner mig när jag struttar fram på gångbanor och annat. Knät är inte läkt sen förra vurpan. HATAR ISGATOR!!!...

Av Annica - 18 december 2016 12:48

  Japp så har man gjort sitt första ensamma pass på Sifo. 4,5 timmar...som kändes som 40,5 timmar... Jösses..Hade ingen aning om att det var så psykiskt krävande att göra markandsundersökningar genom att ringa hem till folk. Efter 1,5 timme var ja...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards